Direct naar navigatie

Posters haringverkoop, 1946-1960

Door: Museum Vlaardingen, Periode: 1950 - heden, Thema's: Visserij

Na de Tweede Wereldoorlog begon ook reclame een steeds grotere rol te spelen bij de verkoop van haring. Op initiatief van het Voorlichtingsbureau van den Voedingsraad kregen reclamebureaus opdracht promotiecampagnes te ontwerpen voor haring. Bekende illustratoren maakten vaak de tekeningen en pakkende slogans werden bedacht.

affiche 1948 door A.M.GutschmidtNa de Tweede Wereldoorlog begon ook de marketing van voedingsmiddelen meer en meer een onderdeel te worden van de handel. Zo ook voor haringproducten in Nederland. Aanvankelijk speelde het in 1941 opgerichte  Voorlichtingsbureau van den Voedingsraad een grote rol hierin. Dit bureau ( het latere Voedingscentrum) was opgericht om de consument in Nederland beter voor te lichten over welk voedsel nu precies gezond was en wat niet. Later nam het Productschap voor Vis deze promotierol over. Haring werd als een zeer gezond product gezien. Reclamebureaus kregen dan ook opdrachten om promotiecampagnes voor haring te ontwerpen. Museum Vlaardingen bezit een aantal reclameaffiches uit de jaren 1946 tot 1960, vaak ontworpen door bekende illustratoren en met pakkende slogans en fraaie tekeningen.

Zo ontwierp A.M. Gutschmidt in 1948 één affiche met als slogan : de hele wereld goeie maatjes met verse maatjes  en ook één met de slogan wordt goeie maatjes met malse maatjes. poster ontwopen door A.M.GutschmidtDe aan de kunstacademies van Antwerpen en Den Haag opgeleide kunstenaar was behalve reclametekenaar ook kunstschilder en tekenleraar. Zijn reclamebureu Studio Gutschmidt bestaat nog steeds.poster ontworpen door Victor Trip

Ook Victor J. trip ontwierp een affiche in 1950: HOLLANDSE NIEUWE, neem het ervan. Deze op Java geboren reclametekenaar was naast, wat hij noemde, commercieel artiest, ook bekend van zijn vele schilderijen met vooral Indische zeegezichten.

Later werden ook vaak meer humoristische tekeningen en slogans gebruikt.   

Reacties