Direct naar navigatie

De geschiedenis van het openbaar vervoer in en rondom Vlaardingen

Door: Stadsarchief Vlaardingen

Het openbaar vervoer is een onderwerp dat nogal eens in het middelpunt van de belangstelling staat. Vaak negatief, soms positief. In dit verhaal wat wetenswaardigheden over het reizen in vroeger tijden...

Van historische trekschuit tot moderne SLR-sprinter light rail

De eerste vormen van openbaar vervoer ontstonden al in de 17e eeuw. Via de trekschuit reisde men naar ’verre oorden’ als Schipluiden en Delft. Om zaken te doen, handelswaar te verkopen of om naar de markt te gaan. Het spreekt vanzelf dat dit middel van vervoer zijn voors en tegens had. In de winter was zo’n tocht vaak letterlijk een ijselijke onderneming, in de zomer een plezierig verzetje.
Over land ging je te voet, met de diligence of met de omnibus, een ‘bus’ waar letterlijk 1 pk voor stond.
Het eerste personenvervoer per trein in Vlaardingen startte op 17 september 1891, toen de spoorwegverbinding vanaf Schiedam naar Vlaardingen en Maassluis in gebruik genomen werd. In 1893 breidde men de lijn uit en kon je zelfs met de stoomtrein naar Hoek van Holland. Vanaf 1935 werd de spoorlijn Rotterdam-Hoek van Holland geëlektrificeerd. In 1958 verdween de stoomlocomotief definitief uit beeld.

Station Vlaardingen omstreeks 1900

Vervoer per bus

In de jaren ’20 van de vorige eeuw ontstonden busondernemingen als de EVAG (Eerste Vlaardingsche Auto Garage) en de AVAM (Algemeene Vlaardingsche Auto Maatschappij).  Deze onderhielden diensten in Vlaardingen zelf en naar Schiedam en Rotterdam. De RET nam In 1941 alle concessies van deze ondernemingen over.
Sinds enkele jaren heeft Vlaardingen ook een tramverbinding met Schiedam en Rotterdam.

Vervoer over water Het havenpontje in de Oude Haven vormde de voetgangersverbinding tussen de Vetteoordsekade en de Oosterstraat. Opgeheven in 1903. Foto circa 1900

Personenvervoer per boot ligt in Vlaardingen nogal voor de hand. In 1868 richtte men dan ook de VSM (Vlaardingsche Stoomboot Maatschappij) op, die stoombootverbindingen onderhield met Rotterdam, Den Briel en Hellevoetsluis. Deze schepen gaven aansluiting op de treinen van de H.IJ.S.M. (Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij). In 1918 nam de RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij) de stoombootmaatschappij over. Dienstregeling Vlaardingsche Stoomboot Maatschappij'
Veerpontjes en veerdiensten waren lange tijd een adequate manier om personen te vervoeren. Het eerste pontje in Vlaardingen voer van 1871 tot 1903 vanaf de Westhavenkade naar het kantoor van Hollandia aan de Oosthavenkade. Een tweede pontje pendelde vanaf 1899 tot 1922 heen en weer tussen de Vetteoordsekade en de Oosterstraat.
Speciaal voor het personeel van de raffinaderijen op Pernis opende men in 1935 een veerdienst tussen Vlaardingen en Vondelingenplaat. Ze werden uit de vaart genomen na de ingebruikneming van de Beneluxtunnel in 1967.
Lange tijd konden voetgangers en fietsers die naar ‘de overkant’ wilden, gebruik maken van speciale fietsponten. De komst van de tweede Beneluxtunnel met fietstunnel en lift maakte het ook fietsveer overbodig.
Eén fietsveer is overgebleven. ‘De Kwakel’ vaart van 1 april tot en met eind oktober recreanten over tussen ‘de Bommeer’ en Maasland.

 

Reacties